„Barca”, Plaja Modern Constanta |
De multe ori aud lume care imi spune „Fotografiile tale sunt frumoase, sigur folosesti un aparat foarte bun.” sau „Fotografiile tale sunt fantastice, probabil folosesti Photoshop.” Aceste afirmatii le primesc sub diferite forme, dar mesajul este unul singur: pentru anumite persoane, lucrarile mele sunt frumoase nu datorita aptitudinilor mele artistice, ci datorita echipamentului pe care il folosesc.
M-am intrebat de ce lumea considera ca fotografiile mele sunt frumoase datorita echipamentului. La urma urmei aparatul de fotografiat este doar un instrument, nimic mai mult decat un dispozitiv mecanic de inregistrare. Am incercat sa explic acestor persoane ca nu echipamentul (uneltele) definesc o fotografie frumoasa, dar pe cand unii au inteles, multi au ramas la ideea ca un aparat bun sau echipamente avansate fac diferenta dintre o fotografie frumoasa si una banala.
De multe ori se intampla sa aud ca fotografiile mele sunt frumoase datorita filtrelor pe care le folosesc. Stim cu totii ca filtrele au un anumit efect asupra fotografiilor. Filtrele de polarizare intuneca cerul si elimina reflexiile, filtrele cu densitate graduala reduc contrastul si filtrele colorate regleaza balansul de alb sau coloreaza imaginea. Din pacate, un filtru care sa transforme o imagine banala intr-o fotografie uluitoare sau cu ajutorul caruia toate fotografiile sa iasa grozave nu a fost inventat si nici nu cred ca va fi inventat vreodata.
„Cal pe camp”, Balta Ialomitei |
Va imaginati acum problema pe care o au aceste persoane cu Photoshop, o aplicatie, o unealta ce are ca scop modificarea imaginilor inregistrate de aparat. Pentru majoritatea publicului, Photoshop serveste unui singur scop, acela de a manipula fotografiile. Daca din super-camere ies super-fotografii, fără a fi nevoie de altă muncă, de ce ar trece cineva aceste fotografii prin Photoshop din moment ce nimic nu mai trebuie facut acestor imagini. Inseamna ca a rămas un singur motiv pentru a folosii Photoshop - pentru a manipula fotografiile, pentru a insela privitorii si ai face sa creada ca imaginea prezentata este reala cand de fapt aceasta nu este.
Aceasta convingere a anumitor privitori este intarita de fotografii care sustin ca nu manipuleaza fotografiile lor in nici un fel. Fotografi care sustin ca munca lor inceteaza in momentul cand apasa pe declansator. Fotografi care sustin ca negativul, diapozitivul sau fisierul raw este imprimat fara nici o modificare. Poate ca multi spun adevarul, dar asta nu inseamna ca originalul este imprimat fara nici o modificare. Poate ca acestia nu se ocupa de post-procesare si lasa laboratorul sau alte persoane sa se ocupe de acest lucru.
„Sf. Mina si Lacul Tabacarie”, Constanta |
Multe persoane considera ca imaginea prezenta in fata lor este exact ceea ce s-a inregistrat, asa cum s-a inregistrat, in momentul cand am apasat declansatorul. In alte cuvinte considera ca fotografiile prezentate de mine, fotografii care sunt rezultatul multor ore de munca pentru a ajusta contrastul, saturatia culorii si multe alte detalii, sunt de fapt reproducerea directa a fisierului raw care a fost generat de camera. Fisierul raw, asa cum este generat de camera are contrastul si saturatia culorilor foarte scazute. Practic nici un fisier raw nu este imprimat/prezentat fara ajunstari.
Pana nu demult, majoritatea acestor persoane foloseau film negativ care il duceau la primul colt de strada si primeau dupa o ora pozele, iar acum se duc cu jpeg-urile generate de aparat la acelasi colt de strada si primesc pozele dupa aceeasi ora. De aceea atunci cand vad fotografiile mele au impresia ca echipamentul, numai echipamentul conteaza.
„Casa la munte”, Fundatica, jud. Brasov |
Convingerea că o fotografie buna se datoreaza unei camere bune pune accentul pe echipament in loc de fotograf, pe masina in loc de om, pe unealta in loc de artist, pe tehnologie in loc de intentia artistica. E ca si cum unui pictor celebru i s-ar spune ca pensulele sale sunt motivul pentru care picturile sunt asa de frumoase, sau preparatele unui mare bucatar s-ar datora veselei folosite.
Cu siguranta unui artist ii trebuie anumite unelte, dar a spune ca arta produsa se datoreaza acestor instrumente inseamna sa inlaturi artistul din firul creatiei. Inseamna sa inlaturi factorul uman, a persoanelor care au utilizat uneltele. La urma urmei, arta este creata de artist, nu de instrumente. Instrumentele sunt obiecte neinsufletite care au nevoie de cineva sa le puna in functiune. In final este nevoie de un artist pentru a pune in functiune un instrument astfel incat acesta sa produca o opera de arta.
Definição fantástica! Adoro
ReplyDeleteSi echipamentul conteaza, si programele, dar e si amprenta ta, felul in care tu privesti lumea. Echipamentele te pot ajuta sa te exprimi cat mai bine, cat mai aproape de ce vezi, dar ele nu merg singure sa caute, tu faci lucrurl acesta, tu cauti ce-ti place si ce merita fotografiat. Deosebite fotografiile, mi-au mers la inima, multumesc tie si nu echipamentelor:)!
ReplyDeleteeu spun ca omul din spatele camerei face vesnic diferenta! sunt convins ca si daca iti dau o camera pe film tot cadre bune faci.ceea ce vezi tu, nu pot vedea eu si pot cedea altii.
ReplyDeleterespect si seara buna iti doresc.